לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית בתשלום

מלאו את הפרטים וניצור קשר בהקדם




    עורך דין זכויות יוצרים

    עו"ד זכויות יוצרים אתי חסיד

    מה היא זכות יוצרים ומה היא כוללת?

    חוק זכויות יוצרים הוא חוק מורכב מבחינה משפטית. עיסוק בסוגיות הקשורות לזכויות יוצרים מחייב לדעתי, מעורבות של עורך דין לזכויות יוצרים המבין בתחום. להלן סקירה קצרה ובלתי ממצה.

    מה היא זכות יוצרים ומה היא מעניקה לבעליה?

    זכות יוצרים מאפשרת לבעליה מניעת שימושים ביצירתו במיוחד שימושים מסחריים.

    זכויות יוצרים ביצירה מעניקה לבעליה זכות למנוע העתקה, פרסום, ביצוע פומבי, שידור, השכרה, יצירת יצירה נגזרת (כגון תרגום, עיבוד, יצירת המשך וכו') וכן העמדה לרשות הציבור לרבות באינטרנט.

    מה אפשר לעשות כדי להגן על היצירה?

    בישראל לא הרבה, הואיל ואין אפשרות לרשום את היצירה רישום פורמלי בחסות המדינה. ניתן לרשום זכות יוצרים אצל רשם פרטי, כגון אצל עורך דין, אך רישום זה אינו שווה ערך לרישום פורמלי כפי שנהוג בארצות הברית. הוספת סימון © אינה תופשת מבחינה חוקית בישראל, ואולם הוספת הערה על כך שהזכויות שמורות ליוצר עשויה למנוע טענת הפרה בתום לב של המפר, הואיל והוא יהיה מנוע מלטעון שלא ידע על קיום הזכויות ביצירה.

    מי הוא הבעלים של יצירה?

    הכלל הוא שבעל זכויות היוצרים הוא בעליה הראשון של היצירה שהוא גם יוצרה.

    אך, לכלל הזה ישנם חריגים שחשוב להכיר:

    • בעל הזכויות בתקליט הוא המפיק.
    • בעליה של יצירה שנוצרה על ידי עובד לצורך עבודתו ובמהלכה הוא המעסיק. בעניין זה חשוב ביותר גם עבור מעסיקים וגם עבור עובדים להגן על עצמם בחוזים באמצעות עורך דין המומחה לזכויות יוצרים.

    האם מזמין היצירה מעביר לעצמו גם את זכויות היוצרים של היוצר?

    התשובה היא שלילית, וחשוב להיות ער לכך. מזמין של יצירה שגם שילם עליה מקנה לעצמו רישיון שימוש מוגבל בלבד. כך למשל אם אתם מזמינים לוגו לעסק, במידה ולא עגנתם את זכויותיכם בהסכם, יהיה עליכם לבקש את הסכמת היוצר ככל שתבקשו לעדכנו או לרעננו, או אפילו לפרסמו באמצעי התקשורת. באותה מידה אם לא דאגתם לכך שהיוצר ויתר על זכותו המוסרית (הזכות לקרדיט ולמניעת שינוי היצירה) אתם עשויים להיות חשופים לתביעה.

    לאור כל האמור לעיל, המלצתי להסתייע בעורך דין המומחה לזכויות יוצרים בהתקשרויות שיש להן נגיעה לזכויות יוצרים.

    שתף

    לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית בתשלום

    מלאו את הפרטים וניצור קשר בהקדם




      דילוג לתוכן