יסודות לשון הרע בפייסבוק וברשתות החברתיות
חוק איסור לשון הרע שנחקק ב-1965 אינו מתייחס לרשתות החברתיות ולעידן האינטרנט. פסיקות בית המשפט בעניין הפצת לשון הרע ברשתות החברתיות ובכלל זה בפייסבוק הן עדין בתהליך גיבוש. הואיל וכך, ומדובר בתחום משפטי שעדין לא נאמרה בו המילה האחרונה.
דבר אחד ברור והוא שזירת הרשתות החברתיות מהווה בסיס פוטנציאלי רחב לפרסומים פוגעניים. בהעדר יד מכוונת של עורך, ידם של מפרסמים ברשתות החברתית היא קלה על ההדק, והנזקים הנגרמים כתוצאה מפרסומים דיבתיים הם קשים ואף בלתי נסבלים.
כמיליארד בני אדם בכל רחבי הגלובוס רשומים כחברים ברשת החברתית "פייסבוק", שנוצרה בשנת 2004. כ- 3.5 מיליון משתמשים רשומים במדינה ישראל לבדה.
מאפייניה של הרשת החברתית מאפשרים לאדם לשבת בביתו, להעלות עמדותיו והגיגיו על הכתב ובלחיצת מקש, שבריר שניה, להפכם לנחלת הכלל.
נגישות הפייסבוק, אפשרויות השיתוף, העדרן של מגבלות כניסה לחלק מן הפרופילים של המשתמשים, האפשרות לראות את כל המוצג בפרופיל של המשתמש, מהוות יסוד להגדרת הפרסום באמצעות הרשת החברתית כפרסום עפ"י לשון חוק איסור לשון הרע.
אדם יכול לעשות LIKE לפרסום שנתקל בו, או לעשות SHARE ובכך הוא מגדיל בשבריר שנייה, את כמות המשתמשים הנחשפת לפרסום במימדים בלתי נתפסים. מפרסם בפייסבוק מודע לכך כי התוכן ששלח לחלל הרשת החברתית, מופץ מידית הן לחבריו והן לחבריהם של מי ששתפו את הפוסט או פרסמו על ה"קיר" שלו תגובה.
לאחרונה קבע בית המשפט שלא רק הפרסום המקורי של לשון הרע מהווה עילה לתביעת לשון הרע, אלא גם אדם ששיתף פוסט וגם מי שהגיב לפוסט המקורי, אחראים לפרסום באותה מידה.
חוק איסור לשון הרע, מגן על זכותו של הפרט לשם טוב ולכבוד ומאפשר לתבוע פיצוי גם ללא הוכחת נזק בסכום של עד 75,000 ₪ עבור כל פרסום של לשון הרע, ופיצוי של עד 150,000 ש"ח במידה ויוכח כי הפרסום נעשה במטרה לפגוע.
הוכחת לשון הרע כרוכה בהוכחת שלושה יסודות עיקריים:
- לשון הרע – כל דבר שפרסומו עלול: (1) להשפיל אדם או תאגיד בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם. (2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו. (3)לפגוע באדם במשרתו או בעסקו, במשלח ידו או במקצועו. (4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, מינו או נטייתו המינית.
- פרסום –ההתבטאות הפוגענית (בכתב, בעל פה ובכל תצורה אחרת) צריכה להיות פומבית ומספיק שעוד אדם חוץ מהנפגע עצמו נחשף לפרסום. בעניין זה חשיפה בפייסבוק או ברשתות החברתיות הוא פרסום פומבי בעל תפוצה רחבה ולכן חומרתו רבה יותר.
- נזק – ניתן להוכיח כי נגרם נזק בפועל אך מספיק להוכיח שעלול היה להיגרם נזק, וזאת אף ללא צורך להוכיח את הנזק.
הפסיקה הכירה בכך שהוכחת נזק בתביעות לשון הרע אינה פשוטה, לכן קיימת האפשרות לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק. סכום הפיצוי נקבע על ידי מספר פרמטרים בין היתר, חומרת הביטוי ותפוצתו.
בית המשפט עורך איזון בין שני ערכים מוגנים הנשקלים זה מול זה. מצד אחד ערך חופש הביטוי ומצד שני הזכות לשם טוב. לצורך הגנה על זכות הציבור לדעת החוק מקנה הגנות למפרסמים בתום לב.
למשרדה של עורכת הדין אתי חסיד ניסיון רב בייצוג תובעים ונתבעים בלשון הרע בפייסבוק. המשרד מעניק ליווי משפטי מקצועי ואמין לאחר בחינה מעמיקה של כל מקרה ומקרה.
תביעת לשון הרע בפייסבוק
השמיצו אותך בפייסבוק, ייחסו לך דברים שקריים, פרסמו עליך אמירות מרושעות שהשפילו וביזו אותך, פגעו לך במוניטין העסקי, פגעו במשלח ידך ופגעו בשמך הטוב – כל אלו מקנים לך עילת תביעה בעילת לשון הרע. כל אחד מהפרסומים המהווים לשון הרע, עשוי לזכות אותך בפיצוי בסך של 75,000 ₪, ואם הייתה כוונה לפגוע הפיצוי יכול להגיע ל-150,000 ₪ לפרסום מכפיש. משרדה של עורכת הדין אתי חסיד בעל התמחות ייחודית בתביעות לשון הרע בפייסבוק וברשתות החבריות.
למשרדה של עורכת הדין אתי חסיד ניסיון רב והצלחה מוכחת בתביעות לשון הרע בפייסבוק